FAQ – ofte stilte spørsmål
Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål – FAQ – når det gjelder reise til USA og andre steder. Er det noe du ikke finner her, og lurer på, så kontakt Amerikaspesialisten – vi hjelper deg!
Visum / Pass
Det er den reisendes plikt å påse at pass og visum er i orden samt å ha med seg gyldige reisedokumenter. Dersom personalia siden i passet er ødelagt (f.eks. sprekkdannelse eller løsnet) kan passet være ugyldig. Passet må til mange land være gyldig i minimum 6 månder etter hjemreise og en rekke land godkjenner heller ikke nødpass. Barn må ha eget pass!
Kontakt Visumservice eller det aktuelle lands ambassade for visumsøknader og informasjon.
For utfyllende informasjon om hva som kreves for reise til ditt reisemål anbefaler vi at du sjekker Utenriksdepartmentet sine landsider.
Viktig informasjon for reise til USA, Puerto Rico og US Virgin Islands
Alle reisende til USA må ha maskinlesbart pass og registrere seg for elektronisk innreisesøknad på ESTA minimum 72 timer før innreise, men vi anbefaler gjøre dette så raskt som mulig etter dere har bestemt dere for å reise til USA: Denne tillatelsesn koster 21 dollar. Dette gjelder også for reiser til andre land med mellomlanding i USA. Man må ha tur/retur billett til USA, ellers må man søke om visum. For reise til USA med opphold mer enn 90 dager må også visum søkes.
Dersom du har en dom, rulleblad hos politiet eller hatt saker med amerikanske immigrasjonsmyndigheter må du kontakte ambassaden for visum,
Det blir nå tatt bilde og fingeravtrykk av alle som ankommer USA.
Husk å ha nok strøm på telefoner, lesebrett etc til å slå de på i sikkerhetskontrollen om du blir bedt om dette for sikkerhetssjekk. Dersom det ikke er nok strøm til å slå de på, kan du bli nektet ombordstigning.
Det er nødvendig å ha en adresse ved innreise til USA. Du bør også ha en skriftlig bekreftelse på adressen du skal bo i USA fra første natten. Dette kan for eksempel være en hotellvoucher eller bekreftelse fra familie/venner du skal besøke.
Du må også oppgi fullstendig navn (slik det står i passet) og fødselsdato i flybestillingen til oss ved bestilling av reise.
Reisende i følgende kategorier kan ikke reise til USA under VWPs regelverk:
– Statsborgere i VWP-land som har reist til- eller oppholdt seg i Iran, Irak, Sudan, Libya, Somalia, Jemen eller Syria fra og med 1.mars 2011 eller på reiser til Cuba etter 12 januar 2021. (Begrenset unntak gjelder for militært og diplomatisk personell som har reist til disse landene i kapasitet av sitt arbeid.*)
– Statsborgere i VWP-land som også er statsborgere av Iran, Irak, Sudan, Libya, Somalia, Jemen eller Syria. De som er omfattet av disse endringene vil fremdeles ha mulighet til å søke om visum til USA på vanlig måte ved å følge instruksjonene på ambassadens nettsider. For de som har behov for et hastevisum på grunn av forretningsreise, eller av medisinske eller humanitære årsaker, vil USAs ambassader og konsulater være behjelpelige med å framskynde søknadsprosessen.
Fra og med 21.januar 2016 fikk reisende som tidligere har hatt gyldig innreisetillatelse via ESTA (Electronic System for Travel Authorization) og som har indikert i sin ESTA-søknad at de har dobbelt statsborgerskap med ett av de fire landene nevnt ovenfor, sin ESTA-godkjennelse opphevet.
Innreise til USA med barn
Skal en forelder reise til USA med et barn under 18 år, anbefales det å ha skriftlig erklæring fra den andre part. Det samme gjelder dersom barnet skal reise til USA sammen med andre familiemedlemmer også. Her er et eksempel på hva som kan skrives: «I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter. He/She/They has my permission to do so.» Det anbefales også å ha med en kopi av foreldrenes pass.
Er du usikker, kontakt:
Amerikas Forente Staters ambassade
http://www.usa.no
Viktig informasjon for reise til Canada
Alle som reiser til Canada må ha maskinlesbare pass. Hvis du ankommer, eller har en transit i Canada med fly, må du registrere seg for elektronisk innreisesøknad (eTA). Dette koster 7 kanadiske dollar.
Søk innreise til Canada
Husk å ha nok strøm på telefoner, lesebrett etc til å slå de på i sikkerhetskontrollen om nødvendig for dokumentasjon. Dersom det ikke er nok strøm til å slå de på, kan du bli nektet innreise.
Innsjekk
Tidspunktene vist på billetten/reiseruten er flyets avgangstidspunkt. For reise til utlandet må du fra Norge ofte sjekke inn minst 1,5 timer før avreise, men det kan variere etter destinasjon. For mer informasjon om dette på din avreise flyplass sjekk Avinor sine sider eller på flyselskapets nettsider. Opplysninger fra Nordmann-Reiser AS eller luftfartsselskapet vedrørende avreise gates og terminaler er kun veiledende – ikke bindende. Det kan oppstå forhold som gjør det nødvendig å endre avreise fra én gate/terminal til en annen. Sjekk derfor alltid gate/terminal også ved flybytte med korte tidsintervaller. For reise innen USA og fra USA til Europa kreves det fra to-tre timers innsjekking før avreise.
Det er mulig å sjekke inn på internett de fleste selskaper.
SAS
KLM
Icelandair
British Airways
Lufthansa
Norwegian
Airfrance
For returreise fra USA må du møte på flyplassen tre timer før flyavgang uansett flyselskap. Vi kan reservere seter på de fleste flyselskaper på forespørsel og som regel mot ekstra gebyr etter at flybillettene er utstedt, men kan ikke gi noen garanti for at du får sitte samlet. Dette kan også endres av flyselskapet. Vi kan som regel ikke forhåndsreservere seter innen Europa. Ring oss om setenummer ikke er bekreftet på reiseruten og du ønsker vi skal se på det. Dette kan også ofte gjøres av dere selv via flyselskapet nettsider etter at billettene er utstedt. Alle reiser nå med elektronisk billett og man henvender seg bare til innsjekkingsskranken med reiseruten og pass. Flyselskapene er pålagt å registrere opplysninger om deg før avreise til USA. Før avreise til USA må opplysninger om bosted og kontaktadresse i USA registreres. Dette gjøres i forkant på flyselskapets hjemmeside eller ved skranken/automaten ved innsjekk.
Bagasje
Ikke lås bagasjen som sjekkes inn til, via eller fra USA med mindre du har en TSA godkjent lås! Amerikanske myndigheter foretar stikkprøver og bryter opp/klipper over bagasje låser rutinemessig. Flyselskapene tar ikke ansvar for ødelagte bagasje låser som følge av sikkerhetskontroller. Klager på skader eventuelt bortkommet bagasje må skje direkte til flyselskapet.
Følgende bestemmelser gjelder for de fleste flyselskap
Reise til USA og Canada: varierer på de ulike flyselskapene og det er stadige endringer på det. Normalt kan du ta med ett kolli av normal størrelse pr. person og ett kolli mot betaling mellom 50-100 dollar. Maks vekt pr. kolli er 23 kg. Sammenlagt bredde + lenge + høyde pr kolli må ikke overstige 158 cm.
Ett kolli for spedbarn med bredde + lengde + høyde maks 115cm eller 7 kg. Karibien.
For enkeltreise innen USA/Canada varierer bagasje bestemmelsene – sjekk for din reise.
For reise til Mexico og Latin-Amerika: 1 kolli, som regel 20-23 kg. Innen Sør-Amerika varier bagasje bestemmelsene – sjekk for din reise.
Innen Europa: 1 kolli 17-20 kg.
Norge: vanligvis 15-25 kg.
Størrelsen varierer fra flyselskap til flyselskap. Gjeldende bagasje regler er angitt på billetten. Sykkel eller ski gjelder nå ofte som et kolli eller man må betale for det som spesial bagasje.
OBS: Det er mer og mer vanlig at bagasje IKKE er inkludert i billettprisen på innenlandsfly i USA og Canada samt mellom USA og enkelte øyer i Karibia. Dette betales enten ved innsjekk eller kan hos noen flyselskap betales i forkant på flyselskapets nettsider.
Håndbagasje:
Håndbagasjen skal maks være 115 cm. Noen steder kan du ikke medbringe kofferter med hjul inn i flyet, så vi anbefaler at disse blir sendt som vanlig bagasje.
Pga. økt sikkerhet om bord på flyene har EU bestemt følgende regler:
Reglene gjelder for alle flyavganger innen EU og EØS-området, samt Sveits. Passasjerene skal ha samme beskyttelse uansett hvilken lufthavn de reiser fra innen EU / EØS / Sveits.
De nye reglene kommer i tillegg til det som allerede er forbudt å ta med som håndbagasje, og får ingen betydning for det du kan ta med i innsjekket bagasje.
Hovedregelen er at ingen flytende væske må bringes gjennom sikkerhetskontrollen. Det er nå kun lov til å ta med små mengder flytende væske om bord i flyet. Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske som er i den. En nesten tom flaske vil derfor bli vurdert etter hva den kan inneholde, ikke hva den faktisk inneholder.
Med beholder menes flaske, tube, flakong, beger, krukke o.l.
Alle beholdere må få plass i en gjennomsiktig pose som kan åpnes og lukkes. Posen skal ikke romme mer enn én liter når den er lukket.
Beholdere over 100 ml og alt som ikke får plass i litersposen vil måtte avleveres i sikkerhetskontrollen eller sjekkes inn.
Hva regnes som væske?
Alt flytende som vann, brus, gele, krem, lotion, parfyme, lipgloss, barberskum, aerosoler og annet med lignende konsistens.
Hva kan jeg ta med gjennom sikkerhetskontrollen?
Væske i beholdere på max 100 ml, lagt i gjennomsiktig pose på max én liter.
Flytende medisin som er nødvendig for bruk på reisen. Medisin i fastform er fortsatt tillatt.
Væske som av kostholdsmessige grunner er nødvendig på reisen.
Barnemat som er nødvendig for bruk på reisen.
Du må være forberedt på å vise at innholdet i beholderne er innenfor reglene, f.eks. ved å smake på innholdet, ta litt på huden e.l.
Flere detaljer om dette på OSL sine nettsider
Flyselskapenes bagasjeregler
Hva med det jeg handler etter sikkerhetskontrollen?
Alle varer som selges innenfor sikkerhetskontrollen er kontrollert. Du kan derfor ta med om bord i flyet det du har handlet etter at du har passert sikkerhetskontrollen. Dette gjelder alt av mineralvann, matvarer, duty-free varer, kosmetikk produkter.
Dersom du skal reise videre med fly fra lufthavnen du ankommer, må du gjennom en ny sikkerhetskontroll. Da er det viktig at handleposen er forseglet. Den må også være utstyrt med kvittering på at varene er kjøpt samme dag. Dette gjelder innad i Norge / EU / EØS / Sveits.
Dersom du kommer med fly fra et land utenfor EU / EØS / Sveits, kan du ha med deg væskeholdige varer inn i EU / EØS / Sveits dersom du ikke skal reise videre fra den lufthavnen du kommer til.
Skal du reise videre, må du gjennom sikkerhetskontrollen og all væske i håndbagasjen – utover den lovlige plastposen – vil bli beslaglagt. Det hjelper ikke at du oppbevarer den i forseglet pose når den ikke er forseglet innenfor EU / EØS / Sveits.
Dersom du reiser med et flyselskap som hører hjemme i EU / EØS / Sveits, kan du handle og få varene forseglet om bord på flyet. Du vil da kunne ta med deg varene gjennom ny sikkerhetskontroll etter at du ankommer EU / EØS / Sveits.
Hva kan jeg gjøre for å bidra til lite kø i sikkerhetskontrollen?
Pakk alt du kan i innsjekket bagasje.
Legge alt av beholdere med væske i gjennomsiktig plastpose som kan åpnes og lukkes. Uoppfordret legge posen med beholdere inneholdende væske på båndet for røntgenkontroll. Ta større elektriske artikler (f.eks. PC, kamera, håndholdte spill etc) ut av håndbagasjen før sikkerhetskontrollen. De skal gjennomlyses separat. Legg alle metallgjenstander (nøkler, mynter, mobiltelefoner) i håndbagasje eller ytterklær før gjennomlysning.
Ta av ytterjakker og jakker før sikkerhetskontrollen. Tøyet skal gjennomlyses separat.
Nærmere informasjon om sikkerhetstiltakene finnes på Luftfartstilsynets nettsider. Har du ytterligere spørsmål, ta kontakt med lufthavnen direkte eller det flyselskapet du skal reise med.
Avreiseskatter/Endring av flybilletter
Prisen på billetten omfatter som regel alle avgifter og gebyrer som myndigheter eller luftfartsmyndigheter har pålagt all lufttransport. Noen steder må imidlertid avreiseskatt betales på flyplassen ved avreise. Dette gjelder spesielt i Karibien, Sør- og Mellom-Amerika. Dette må ofte betales kontant i enten dollar eller den lokale valuta og som regel betales før man sjekker inn eller går inn i transittområdet.
Endring av flybilletter medfører ekstra kostnader – i mange tilfeller er det ikke mulig. Dette må eventuelt gjøres ved flyselskapets lokale kontor.
Returreisen
Vi oppfordrer deg å sjekke hjemreisen på flyselskapets nettsider før returreisen tilfelle endringer. Vi legger også som regel inn din kontaktinformasjon som mobilnummer og mailadresse i reservasjonen slik at flyselskapet skal kunne gi beskjed om eventuelle endringer.
I tilfelle annullering av fly og overbookinger, har Nordmanns-Reiser A/S intet ansvar for ekstra utgifter.
Forsikring
Reis ikke uten, uansett hvor du skal!
Helse
Det er normalt ikke nødvendig med noen vaksine for reise til USA og Canada. For reiser til Latin-Amerika, enkelte områder i Karibia og spesielt på villmarkstur eller tur i jungelområder bør du kontakte din lokale helsestasjon eller reise klinikk for nærmere informasjon. De vil til enhver tid være oppdatert på hva som er aktuelt for ulike områder eller øyer i Karibia.
Les mer om helseråd
Tollfrie varer
1 liter brennevin eller vin og 200 sigaretter kan medbringes til USA og Canada.
Se norske tollregler
Kjørekultur
Husk at kjørekulturen er forskjellig fra land til land, og vi oppfordrer derfor til å ta alle forhåndsregler og å kjøre forsiktig. I USA og Canada er det generelt gode og brede veier samt god skilting.
I Latin-Amerika kjøres det ofte svært fort og hasardiøst og noen ganger uten lys på kveldene og nettene og ofte dårlig veistandard.
Du trenger ikke internasjonalt førerkort i USA eller Canada så lenge førerkortet har godt synlig tekst på engelsk.
For informasjon om andre land og priser vedrørende dette ta kontakt med NAF.
Valuta
Kredittkort som American Express, Eurocard/Mastercard og Visa er meget nyttig på reisen. De kan benyttes nesten overalt på hoteller, restauranter, forretninger, leiebil. Unntak på små steder i Mexico, Sør-Amerika og Karibien, der det er lettest å benytte kontanter. Sørg for å ha litt kontanter i dollar til tips, telefon, taxi etc. Norsk valuta kan være vanskelig å få vekslet.
I Latin-Amerika og Karibia anbefales det å veksle kontanter i banker eller offentlige vekslingskontorer og ikke med ukjente privatpersoner. Minibanker er også godt utbredt i de fleste større byer og på flyplasser.
Tips
Tips er helt vanlig i USA. Du tipser mellom 10 og 20 % av totalbeløpet. Bagasje hjelper tipses med 2-4 dollar, vaskehjelp på hotell 2-5 dollar per natt, bartendere ca. 1-2 dollar per drink.
Ambassader og konsulater i utlandet
Gå inn på Utenriksdepartementets landsider og velg det aktuelle land for mer informasjon og kontakt informasjon.
Finner du ikke svaret på det du lurer på under FAQ – ofte stilte spørsmål?
Kontakt Amerikaspesialisten – vi hjelper deg!